Σάββατο 2 Μαρτίου 2013

Βιωματικό Εργαστήριο



Βιωματικό εργαστήριο
«Σχολική βία: τεχνικές ευαισθητοποίησης μέσω του δράματος»

Βιωματικές δραστηριότητες (για μαθητές Ε’ Δημοτικού - Α’ Λυκείου)

Γνωριμία-Σπάσιμο πάγου: Η οδηγία είναι «Αλλάζουμε θέσεις όλοι όσοι ….»
έχουμε κάτι κοινό, π.χ. φοράμε κάτι μαύρο, ασχολούμαστε με τον υπολογιστή πάνω
από δύο ώρες κάθε μέρα, κλπ. Αρχικά, ο εμψυχωτής είναι αυτός που βρίσκεται στη
μέση του κύκλου και διαλέγει τις φράσεις που θα ακουστούν και κατόπιν κάποιο
άλλο μέλος της ομάδας, αυτό που μένει όρθιο κάθε φορά, αφού οι καρέκλες είναι μία
λιγότερη από τα μέλη της ομάδας. Με τη δραστηριότητα αυτή μπορούν να
διερευνηθούν διάφορα θέματα που θα επιλέξει η ομάδα.



Ο ρόλος του θεατή στη σχολική βία-εμβάθυνση στη συμπεριφορά 
Σενάριο-Κοινωνικός αποκλεισμός-Ψυχολογική βία:
‘Είσαι ένα κορίτσι που ανήκεις στην παρέα των δημοφιλών κοριτσιών του σχολείου.
Μία νέα μαθήτρια στο σχολείο προσπαθεί να μπει στην παρέα σας, αλλά οι φίλες σου
δεν την αποδέχονται, τη σχολιάζουν ως κακοντυμένη, «φτωχιά» και «βούρλο»-κακή
μαθήτρια. Στην πρότασή σου να την κάνετε παρέα γιατί έχει καλό χαρακτήρα,
αντιδρούν αρνητικά και εν τέλει σου λένε «διάλεξε: ή αυτή ή εμείς».
Διερεύνηση επιχειρημάτων-Άγγελοι και Διάβολοι:
Ένας εθελοντής στέκεται όρθιος και χρησιμεύει ως μοντέλο. Δεξιά και αριστερά του,
εναλλάξ και ακουμπώντας τον ώμο του, οι συμμετέχοντες στέκονται και λένε από ένα
επιχείρημα υπέρ ή κατά της στάσης του θεατή-κοριτσιού του κοινωνικού
αποκλεισμού, σαν να είναι τα αγγελάκια και τα διαβολάκια στη σκέψη του, π.χ. «άσε
τώρα, δεν θα αφήσω και τις φίλες μου που τις έχω τόσα χρόνια τώρα», «εγώ θα
προσπαθήσω να πείσω την παρέα μου να την αποδεχθεί γιατί θέλω να τα έχω καλά με
τη συνείδησή μου».


Συναισθηματική εμπλοκή-Κύκλος συνείδησης: 
Οι συμμετέχοντες δημιουργούν δύο ομόκεντρους κύκλους. Ο εσωτερικός κύκλος
είναι το κορίτσι-θεατής της βίας και απλώς κρατάει τα μάτια κλειστά στη
δραστηριότητα. Ο εξωτερικός κύκλος χρησιμοποιεί και πάλι τα επιχειρήματα της
προηγούμενης δράσης, τα λέει από μία φορά φωναχτά και με τις οδηγίες του
εμψυχωτή σε δεύτερη φάση τα επαναλαμβάνει πολλές φορές, όλοι μαζί ταυτόχρονα
και ψιθυριστά και ενώ παράλληλα κινείται γύρω-γύρω από το μέσα κύκλο.
Στο τέλος κάθε δραστηριότητας, ο εμψυχωτής ρωτάει τους συμμετέχοντες πως
ένοιωσαν και τι άλλο τους έκανε εντύπωση από τη δραστηριότητα, αλλά και ποια
θέση-επιχείρημα από όσες ακούστηκαν τους επηρέασε περισσότερο και γιατί.
Ο ρόλος του θύτη στη σχολική βία-εμβάθυνση στη συμπεριφορά

Σενάριο-Χτύπημα-Σωματική βία (ως απάντηση στη λεκτική βία του θύματος):
Ένα αγόρι-τυπικός θύτης επιτέθηκε και χτύπησε άσχημα ένα συμμαθητή του, που τον
έβρισε και τον είπε «ηλίθιο».
Ο εαυτός μου και οι άλλοι-Ρόλος στο πάτωμα: 
Ο εμψυχωτής σχηματίζει σε χαρτί του μέτρου το περίγραμμα του σώματος ενός
εθελοντή, που αντιπροσωπεύει το θύτη. Όλοι οι συμμετέχοντες γράφουν με
μαρκαδόρους, λέξεις ή φράσεις που εκφράζουν σκέψεις, συναισθήματα και
χαρακτηρισμούς του θύτη για τον εαυτό του – στο εσωτερικό του περιγράμματος –
και αντιστοίχως σκέψεις που κάνουν οι άλλοι για αυτόν (φίλοι ή μη-παιδιά, γονείς,
δάσκαλοι) – στο εξωτερικό του περιγράμματος. Ύστερα η ομάδα συγκεντρώνεται
γύρω από το χαρτί, διαβάζει από μέσα της όσα γράφτηκαν και μετά ένας ένας
διαβάζει φωναχτά τη φράση που του έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση.
Κατόπιν, η ομάδα συζητάει την εικόνα του θύτη για τον εαυτό του και την εικόνα που
έχουν οι άλλοι για αυτόν. Πόσο μοιάζουν και πόσο διαφέρουν οι δύο εικόνες και σε τι
ακριβώς διαφέρουν; Έχει ο θύτης αντιληφθεί τον τρόπο που τον βλέπουν οι άλλοι;
Φαίνεται αυτό από τα σχόλια που κάνει ο ίδιος για τον εαυτό του; Αν όχι, τι
συμπεράσματα βγαίνουν από αυτό;
Διερεύνηση των κινήτρων της συμπεριφοράς-Ανακριτική καρέκλα:
Ο εμψυχωτής ή κάποιο άλλο μέλος της ομάδας που το επιθυμεί κάθεται σε μία
καρέκλα απέναντι από τον κύκλο των συμμετεχόντων. Ο ίδιος αντιπροσωπεύει το
παιδί-θύτη και οι υπόλοιποι μπορούν να τον «ανακρίνουν», σαν να είναι οι εαυτοί
τους και όχι κάποιος συγκεκριμένος ρόλος. Αυτός θα επιλέξει αν θα απαντήσει και
τον τρόπο που θα απαντήσει.
Κατόπιν η ομάδα συζητάει αυτό που της έκανε εντύπωση, αν δυσκολεύτηκε στη
διατύπωση των ερωτήσεων, ποιες από τις απαντήσεις του θύτη τη δυσκόλεψαν, αν
κατανόησε καλύτερα τη συμπεριφορά του και τι συγκεκριμένα κατάλαβε και τέλος σε
ποιες αξίες βασίζεται αυτή η συμπεριφορά (π.χ. η σωματική βία είναι ηθικός τρόπος
συμπεριφοράς όταν προστατεύω την αξιοπρέπειά μου από προσβολές;).
Γενικότερα, στην ανάλυση-συζήτηση των δραστηριοτήτων με τα παιδιά τρεις είναι οι
άξονες στους οποίους φροντίζουμε να αναφερόμαστε: αξίες που βασίζεται η
συμπεριφορά, συναισθήματα των ηρώων και συνέπειες των πράξεών τους.


Σχεδιασμός-εμψύχωση: Καραβόλτσου Αθηνά,
Μαθηματικός, Θεατρολόγος, Εκπαιδευτικός Αγωγής Υγείας
Επικοινωνία: 210 4653636, 6942 540 526, akaravol@yahoo.gr




Χρήσιμοι σύνδεσμοι 
Παραδείγματα εθνικών σχεδίων δράσης με ενημερωτικό υλικό και σχέδια 
μαθημάτων:
Australian Bullying. No Way
http://bullyingnoway.gov.au
Canada, Promoting Relationships and Eliminating Violence
http://www.prevnet.ca
New Zealand, No Bully - Kia-Kaha
http://www.police.govt.nz/service/yes/downloads/kia-kaha/kia-kaha-secondaryhealth-t-guide.pdf
United States Department of Education
http://www.stopbullying.gov/what-you-can-do/educators/index.html


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου